analytics

måndag 8 augusti 2011

Kan inte vara utan - till Hunden

Jag har varje år problem med att Zeb får våteksem. Detta är tydligen vanligt bland fågelhundar som gillar att vara i vattnet mer än på torra land. Det börjar med att han slickar sig oavbrutet på en fläck. och jajjamen, eksemet dyker upp som brev på posten. Nu mera är jag snabb som ögat med åtgärd då det bara under en natt kan blossa upp i handflats-stora utslag. Jag har hittat detta grymma hotspot-skum. Ganska dyrt med värt vart enda öre.

Jag klipper bort all päls runt utslaget, torkar rent med decivon. Tar på lite skum och gnider in. Dagen efter ska rodnaden vara borta och ev. skorpa kan avlägsnas. Då ser jag till att det är rengjort och tar även på skum ett par dagar till för säkerhets skull.

Bekämpar infektioner och läker. Ett mjukgörande skum som bekämpar infektioner och påskyndar läkning. Används på hot spots, insektsbett, allergiska reaktioner och fukteksem. Aloe Vera och kamomill är naturliga extrakt som påskyndar låkningsproceduren. Kanadensisk gulrot motverkar klåda och inflammationer. Grönt Te motverkar infektioner och Ylang-Ylang har antiseptiska funktioner. Skaka väl. Massera in skummet i det irriterade hudområdet. Undvik området kring ögonen. Endast för utvärtes bruk. ANVÄND EJ PÅ KATT!

Nu står det att det är enbart för hund men jag använder det på allt som jag kommer på... t ex mina broms- och myggbett. Jag är säker på att det funkar på de flesta... men som sagt det var inte jag som sa det.

Ni hittar det på Arken Zoo eller på nätbutiker så som Hundgruvan där den bra mycket billigare också.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs gärna andra blogginlägg som jag har gjort