analytics

söndag 18 oktober 2009

På undantaget - på spaning i krukan!

Av någon outgrundlig anledning så behandlar jag mina inneblommor med en styvmoderlig hand. Med fakta på bordet så ska det bli bättring.

Under min karriär som en självständig person med eget boende (typ 25 år) så har det paserat en oändlig parad av krukväxter i mina fönster. Krukväxter som lever livet på en räkmacka ska ha det lite tufft. Ja, dom har det skönt och ombonat i sin trevliga kruka och behöver endast vara vackra. Inget slagregn, orkan eller oändlig vinter påverkar överklassen i våra fönster. Och dessutom måste man serva med vatten i mellan varven, mmm tala om att ställa krav minsann!

Ha... trodde jag! Dags för bättring. Det här är ingen inredningsblogg så ursäkta om det inte är så piffigt och pyssligt som hos många av våra kollegor inom bloggvärlden. Men ett sätt för mig att vända ansiktet mot olåten och visa på mina fantastiska framsteg.
Igår åkta jag iväg till en av dessa stormarknader för att spana in växtsortimentet. Jag hamnade på Blomsterlandet, denna helg hade dom kampanj på orkidéer och även Hoya. På Hoya-avdelningen hade dom faktiskt ett 30-tal sorter. Dessutom kunde man köpa sticklingar för ett bra pris.
Jo, jag åkte hem med två Hoya australia och lite fattigare. Till min fasa mindes jag plötsligt att jag för många år sedan fick en hoya av en äldre i familjen med förmaningen om att "ta väl hand om denna planta, den fick jag på 50-talet i min tur av en släkting". Den är numera tyvärr väl komposterad!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

5 kommentarer:

  1. Hej Ingela!
    Ja det här är du inte ensam om kan jag säga.
    Torkade blommor hinner tom damma igen.
    Fast jag gör som du, nya tag och löften.
    Min inne favorit är myrsine. Skall visa den en dag.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hallå Ingela, jag är som du, inneväxter har jag aldrig lyckats engagera mig i. Men någon gång ska jag väl hitta kärleken till hoya och annat smått och gott.

    Räknas kryddor??

    Marit

    SvaraRadera
  3. ahej Ingela! Hoya är min apsoluta favorit. Har flera. Jag lägger lecakulor i botten så inte fötterna badar när jag vattnar. Sedan får dom torka ut innan nästa vattning. Det har funkat bra.Ha en bra dag! Kramis från Lisa.

    SvaraRadera
  4. Orchider är de inneväxter som jag tycker är väldigt tacksamma. Jag har bara en stor palm . det mesta tar jag död på av inneväxter. Det är säsongsblommor som jag köper och sedan kastar.
    Det vore kul om du hämtade en Award hos mig om du vill.

    Ha en fortsatt fin Onsdag
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hejsan Ingela!
    Jaa du, hoya borde väl vara en perfekt blomma för dig...eller varför inte hjärtan-på-tråd, de är ganska svåra att ta kål på! :o)
    Ha det bäst,
    Lydia

    SvaraRadera

Läs gärna andra blogginlägg som jag har gjort