analytics

söndag 27 september 2009

Jag har bestämt mig!

Förklädd löjtnantshjärta???Ok, det här är en trädgårdsblogg så helgens inlägg får gå i odlarens tema!

Även en omsorgsfull odlare måste måste sondera terängen utan för sin egen täppa! Enligt utsago ska nattblommande arter vara väl värt ett besök då denna fast övertygad odlare tog då sitt pick och pack för en inspirationsrunda (se tidigare inlägg om inspiration och transpiration!!).

Mycket riktigt, vid 22-snåret stod ståtliga ruggor avarter av fänriks- och löjtnantshjärtan, i sin fulla blom. Detta i ett av stadens mest välbesökta visningsträdgårdar. Det märkliga är att normalt uppförande av dessa "hjärtan" är sakta vaggandes sina blomsterställningar i vinden med en gentlemanna maneer. Icke dessa avarter! Långa, gängliga som förvuxna och övergödslade solroser gnuggades mot varandra, nära på brytas itu av iver att gnugga sina kronblad mot allsköns fägring. Nog har man alltid aktat sina fingrar i närhet av köttätande små arter, men humletörstande hjärtan där mot - spring för livet... detta måste vara ett unikum!

Väl tillbaks till egen täppa! Ojoj - i några år har jag försökt mig på att få amaryllis att blomma på sommaren. Efter en annan inspirationsrunda som jag gjort! Döm om min förvåning, när jag fundera på att det är hög tid att plocka in dem efter sommarens grönbete, hittade ljuvliga klockor av rödaste amaryllis. Gudomlig... men hur gjorde jag? Någon som vet?


Vad har jag då bestämt mig för? Jo, jag går med i den lokala trädgårdsföreningen! Jag vet att många amatörodlare är riktiga samlare, men avarter, nix detta kommer man nog inte att finna i detta sällskap! So here I come!


Ps. Kom på att jag hittade en riktigt rolig skylt av ett citat från Carl von Linné från 100-års jubileumet för två år sedan. Jag visste att jag skulle få nytta av bilden!



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Grattis till amaryllisen! Jag vet inte hur det gått till men närman glömmer bort vissa växter så verkar de må som bäst!!
    Kul med skylten tycker jag.
    Ha en skön söndag kväll
    Annika

    SvaraRadera
  2. Visst e d kul med amaryllisen! Samma hände mig i år!! Har också försökt i flera år att få dom o blomma på sommaren, men icke... förrän i år.
    Och vilken blomning det blev, blommorna va enorma! Har visat i nåt inlägg... men hur gör vi nu för o få dom o blomma till jul???
    Mina står kvar inne på altanen, och i växthuset än så länge, ska väl ner till källaren snart...

    Ha'de!
    //Hanna

    SvaraRadera

Läs gärna andra blogginlägg som jag har gjort