analytics

torsdag 21 juli 2011

Stygga flickor får bären... snälla blir utan!

Det är inte snällt att ljuga men ibland har nöden ingen lag... bären är mina! I år är det ovanligt tidigt för bär och svamp och jag är tidigt ute och bevakar domänerna. Bären i frysen är ovärderligt mitt i vintern, som pengar i madrassen eller extra kaffepaket i skafferiet... oväntat besök, Ni vet!

Stackars lilla familjen jag mötte i skogen... inga bär finns i skogen! - Var så säker... dåligt med både svamp och bär säger jag med en övertygelse så till och med jag tror på det.

Blåbären blev kvickt rensade och åkte in i frysen... här ska inte njutas något extra när sommaren är full med njutning per automatik. Här ska hamstras... Dock fick en väninna en burk m blåbär då det har utlovats ett nytt, hälsosammare, liv för henne och sambon.


Svampen blev även den rensad och eftersom det inte var några större mängder så blev det kantarellsmör av det.

Kantarellsmör
En mindre mängd kantareller
100 g smör

Smält hälften av smöret tillsammans med rensade kantareller. Låt puttra tills all vätska har dunstat. Blanda ner svampen i resterande rumstempererat smör. Gör en rulle av smörpapper och lägg i frysen tills nästa grillkväll.



Läs även andra bloggares åsikter om ,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs gärna andra blogginlägg som jag har gjort