analytics

söndag 24 oktober 2010

Årets första glögg!

Glögg borde vara gott året runt, men det är det inte! En teori som jag har är att smaklökarna är säsongsberoende. Jag har svårt för sallad under vintern och en kraftig Beuf Bourgoin mitt i sommaren är otänkbart! I alla fall så hittade jag igen en flaska glögg längst in i skåpet. Och det ska väl sägas att det var sådär... men en försmak på adventstider var det, men inte mycket mera!


Dock var det mysigt att tända en eld och sitta och framför den. Att det dessutom var fullmåne gjorde inte kvällen sämre. Magiskt tycket nog både sonen och jag. A hade en fundring kring att magi kanske borde vara bra och ha lite varje dag. Lösningen är bara att hitta ett troll och få den att spotta, för att bada i trollspott är en garanti för både magi och att bli synsk.

Helgen har annars engagerats i att koka fond! Efter att köpt en halv-kvarts ko så kom det även med en back med ben, så håll grytan kokande. Säger jag bara...

4 kg ben
3 lökar
3 morötter
1 blekselleri
1 näve lagerblad
1 gäng svartpepparkorn
3 vitlöksklyftor (som jag skippade)

Koka upp benen i råge med vatten. Skumma av innan resten av ingredienserna åker i grytan. Sjud i 12-14 timmar. Sila av fonden och låt den svalna i 1 dygn. Ta bort fettlagret. Jag fryser in fonden i petflaskor som jag sedan tar upp och kapar i lämplig mängd för användning. Petflaskan åker tillbaks till frysen.

I morgon ska vi på jobbet re-lansera en ny butik för internetbutiken http://www.miasonline.se/. Här hittar man Cult Designs hela koncept och mycket annat. Jag vet även att dom kommer att duka upp hela julsortimentet i morgon.
Ha det gott!


4 kommentarer:

  1. Men gud va mysigt! Glögg, levande eld , renskinn och så den gamla tunnan! En sån har ju jag med, måste pynta den mera! Tack för att du tävlar hos mej, lycka till! Mari.

    SvaraRadera
  2. kollade in tävlingen på ST. Hittade inte igen dig, men röstade på snyggaste tjejen och bästa fotografen.) Stort lycka till, skitbra bild!

    SvaraRadera
  3. ojojoj... hoppas att det var jag! Vår bild var nummer 1 och det är jag som är modellen :)

    SvaraRadera
  4. Så kul att du är tillbaka och vad trevligt du skriver. Det är väl så periodvis att man inte har tid och ork. Jag skall spöka i min trädgård skall bo kvar fast att jag inte kan sköta den.
    Fast nu har jag två eller snart har jag två.
    Tack för titten hos mig
    Annika

    SvaraRadera

Läs gärna andra blogginlägg som jag har gjort